Acasă Politică Build Back Better: Belt and Road!

Build Back Better: Belt and Road!

1330
0
Build Back Better Belt and Road
Xi Jinping are un proiect personal de 3 trilioane (Belt and Road) pe care îi investește în infrastructura altor țări. În urmă cu ceva ani a promis României rolul de Tigru al Europei. Joe Bider are și el un plan de 7 trilioane (Build Back Better) pe care urmează să îi investească în SUA. Și avem asigurat rolul de Chihuahua al NATO. Niciodată să nu dai vrabia din mână pe cioara de pe gard.

În articolul precedent vorbeam de datoria publică a României. Creșterea exponențială a acesteia nu prea deranjează pe nimeni. În schimb, avem destui progresiști oripilați de faptul că datoria publică a unei țări, cu o populația cât a două sectoare bucureștene, Muntenegru, a depășit produsul intern brut.

De vină sunt, evident, chinezii! Înainte de a intra în amănunte, trebuie subliniat că această atitudine este cât se poate de rasistă și discriminatorie, dar din câte se vede se împacă perfect cu neo-marxismul occidental, cu variațiile sale dâmbovițene.

Toată propaganda anti-chineză are ca fundament un război geo-strategic, componenta economică. Build Back Better vs Belt and Road. Ceea ce e perfect normal. Însă avem pretenția ca această propagandă să aibă un pic de noimă.

În ceea ce privește Muntenegru, fostă componentă a Yugoslaviei, vecină sudică a Serbiei, PIB este de aproximativ 5 miliarde de dolari. Pentru dezvoltarea economică a unei țări preponderent cu relief muntos, atât conducerea veche (Ciuma Roșie), cât și cea actuală a considerat necesară construcția unei șosele în regim de autostradă care să lege portul Bar de capitala Podgorița, de Belgrad și chiar de București. Un plan extrem de ambițios, considerat de partenerii vestici nerealist. Astfel, finanțarea de cel puțin 3 miliarde de dolari (pentru 170 km) nu a putut fi obținută, nici de la UE, nici de la SUA, nici de la băncile capitaliste.

Pentru a-și satisface ambiția, muntenegrenii și-au îndreptat fața către soare răsare și au încheiat un acord de finanțare cu o bancă de sorginte comunistă. Acordul, strict din punct de vedere financiar, este foarte bun. Aproape un miliard de dolari pentru prima și cea mai dificilă porțiune a traseului (41 km), cu o dobândă de 2%. Tot scandalul a pornit de la faptul că prima rată trebuia achitată luna aceasta, în sumă de 27 milioane de dolari. Totuși, nu e o sumă care să destabilizeze o țară, chiar și una mititică.

Însă, noii guvernanți au folosit momentul pentru a obține un mic avantaj, cel puțin în viziunea lor. Pe deoparte, au afirmat că nici nu se pune problema intrării în incapacitate de plată. Mai mult, președintele Xi Jinping (al Chinei) a fost de acord cu o amânare la plată a primei rate pentru finalul anului 2022. Pe cealaltă parte, alte voci urlau că se prăbușește muntele.

Din tot circul acesta, Muntenegru s-a ales cu un acord de hedging, încheiat cu bănci occidentale. Practic, s-au asigurat că vor plăti o dobândă de 0,88% în euro pe toată durata împrumutului, în loc de 2% în dolari. Chiar dacă e considerat un instrument financiar pentru reducerea riscurilor, totuși este pur speculativ. Pe termen lung nu se știe cum va evolua cursul euro-dolar. Plus comisionul! În concluzie, pe termen scurt toate bune, pe termen lung nu se știe.

Dar de unde ambiția cu privire la o autostradă atât de costisitoare. Vechea șosea care va fi înlocuită de bucata aproape finalizată (41 km) este un adevărat drum al morții. Din 1976 și până în 2016 și-au pierdut viața în accidente rutiere peste 1200 de persoane. În 2013, un autocar plin cu români s-a prăbușit într-o prăpastie și 18 dintre ei au murit. Mai mult, distanța era parcursă în 90 de minute, timpul urmând să fie redus la 25 de minute. Traseul are prevăzute 20 de poduri și 16 tuneluri.

Dacă vi se pare mult 1 miliard de dolari putem face o comparație simplă.

România construiește un pod peste Dunăre la Brăila. Proiectul a demarat acum trei ani și nu știm când va fi finalizat. Lungimea podului este de 1,2 km și costul total prevăzut inițial este de 500 milioane de euro.

După cum am precizat pentru 1,2 miliarde de dolari (finanțarea asiaticilor e de 85% din valoarea totală), chinezii construiesc în Muntenegru o autostradă pe un teren extrem de accidentat, în lungime de 41 km, cu 20 de poduri și 16 tuneluri. Cel mai impresionant viaduct are o lungime de aproape 1 km și calea de rulare se află la o înălțime maximă de 200 metri.

Propaganda va striga tare: Democrația costă! Normal, dacă pentru orice proiect de infrastructură ne cumpărăm chiar și propriul nisip la preț de aur, pentru că niște băieți deștepți și l-au trecut pe persoană fizică…